Förbjud orden “Förintelse” och “Holocaust”!

Posted on May 17, 2008
Filed Under George Bush, Holocaust, Israel, Nakba, Per Gudmundson, Stern-ligan, Uncategorized, förintelsen, palestina | 23 Comments

Israels FN-sändebud vill förbjuda det arabiska ordet Nakba, “Katastrof”. Nakba används vanligtvis för de massakrer och fördrivningar som de judiska immigranterna utförde i Palestina då de föredrev 750 000 av landets ursprungsinnevånare från det som senare blev Israel och skapade hundratusentals fler interna flyktingar som drabbades av den legala termen present absentees, närvarande frånvarande, för att även deras mark skulle kunna läggas stjälas.

Från att tidigare varit massakerförnekare har FN-sändebudet Daniel Carmon nu tagit det fulla steget ut och blivit historieförnekare. Cameron menar att ordet “Nakba” aldrig ska få användas inom FN, palestiniernas lidande ska tystas och aldrig få nämnas.

Nästa steg torde självklart vara att förbjuda ord som “Förintelse”, “Holocaust” och “Shoah”. När dessa ord nu börjats använda av israeliska representanter för vad som ska drabba palestinierna kommer självklart FN:s sändebud snart säga samma sak om dem som han nu säger om “Nakba”, att det är:

“…ett verktyg för arabisk propaganda för att underminera legitimiteten för etablerandet av Staten Israel och det ska inte vara en del av FN:s lexikon.”

Nå, Per Gudmundsson på SvD kommer säkert hålla med förbjudet. Idag outade han sig som Israel-lobbyist som ville festa med Samfundet Sverige-Israel, den israeliska lobbyn i Sverige. Dessutom passade han på att ljuga han om hur den judiska terrorgruppen Stern-ligan på kort tid “utplånades” av den egna sidan, när dess ledare i själva verket blev premiärminister och terroristerna öppet hyllades i israeliska TV-program.

Andra tokstollar på rymmen är George Bush som nyligen fick ett ryck av religiös fanatism och utropade alla israeliska judar som “det utvalda folket” som förevigt skulle få USA:s stöd. Ett tämligen rasistiskt uttalande, att säga att det judiska folket skulle vara utvalt för att sprida apartheid i Palestina. Annars måste det kännas tryggt för sionisterna att ha regliösa fanatiker på sin sida. De enda andra som vill stödja apartheidstaten är ju Mikroniesien och ibland Marshallöarna, båda beroende av bistånd från ovannämnda religiösa fanatiker.

Läs också om hur Max Colliander fick sin arm krossad av polisen för att han demonstrerade för palestiniernas rättigheter.

Tidningar: Expressen, Aftonbladet TV, SvD, GP, DN

Andra bloggar: Palestinagrupperna om Nakba, Det Progressiva USA om USA-valet och Galahad om bosättningarna


Tags: , , , , , , , ,

Comments

23 Responses to “Förbjud orden “Förintelse” och “Holocaust”!”

  1. Jinges web och fotoblogg - politik, mellan?stern, sverige, mediekritik, foto, regeringen, v?nster, tidningar, b?cker » Googles ?vers?ttningar suger, precis som ? Israel on May 17th, 2008 14:14:15

    [...] L?s Hampus originaltext! [...]

  2. gudmundson on May 17th, 2008 15:22:18

    Nej, jag vill förstås inte förbjuda några ord. Och inte heller är det något konstigt med att jag är Israelvän, det är snarare förvånande om du trodde något annat.

    Jag vill ta tillfället i akt att komplettera något:

    Jo, Sternligan och Irgun upplöstes – och flera centralfigurer inlemmades i centralmakten.

    Detta är nu inget ovanligt. Tvärtom är det snarare regel än undantag när man skapar nya statsbildningar.

    Historiskt sett så har ju centralmakter alltid behövt inkorporera olika klaner, krigsherrar och regionala makter för att kunna skapa en stat.

    Så också idag. Se på Somalia just nu. Det är ju otänkbart att skapa en fungerande statsbildning utan att inlemma krigsherrarna eller för den delen till och med delar av Islamiska domstolarna. Det är ju det man måste göra: antingen döda eller inlemma. Bara det funkar, och man kan upprätta ett våldsmonopol, så kvittar det nog vilken metod man använder.

    Det vore ett utmärkt recept för palestinierna – att avväpna sina terroriströrelser och inkorporera dem i den legala och kontrollerade säkerhetsapparaten. Så har miliser civiliserats otaliga gånger genom historien.

    Efter inlemmandet blir centralmakten ensamt ansvarig. Fortsätter centralmakten på samma terrorspår som de inlemmade vildhjärnorna, ja då får väl närmaste granne tvinga den centralmakten till underkastelse.

    Visst finns olikheter, men det finns också paralleller. Och det är som jag säger, att historiskt sett så är det snarare regel än undantag att centralmakter inlemmat regionala makter och krigsherrar i sina organisationer för att kunna skapa en fungerande statsbildning. Det var processer som förr tog sekler och nu för tiden kanske kan gå på decennier.

    Jag rekommenderar War in human civilization (Oxford University Press, 2006) av Azar Gat, kapitel 12 ger en bra sammanfattning, för en bra historisk återblick.

    Det är samma sak idag. Centralmakten måste tillskansa sig våldsmonopolet, antingen genom att utrota eller inlemma krigsherrarna. Annars blir det ingen fungerande stat.

    Israel såg till att avväpna terroriströrelserna, samtidigt som man inlemmade dess företrädare i den legitima organisationen. För tyvärr är det ju så att terrorister inte sällan åtnjuter ett visst folkligt stöd som man inte vill förlora (tvärtom vill man ju skapa enighet runt centralmakten) – vilket gör det en mer möjlig framkomlig väg att utlova amnestier än att avrätta.

    I Irak just nu försöker centralmakten ge amnestier till dem som kämpat “i al-Qaidas namn” för att kunna skapa lugn och ordning utan att förfrämliga dem som stöttat “motståndet”. Inget konstigt med det alls. Alternativet är ganska blodigt, nämligen.

    Jag tror även att det är denna väg som den libanesiska centralmakten försöker gå gentemot Hizbollah.

    Problemet i Libanon, är att Hizbollah tycks ha helt andra syften än ett fungerande Libanon.

    Och att palestinierna på sextio år inte uppvisat en enda ansats i centraliserande riktning antyder möjligen att även hos dem är målet något annat än en fungerande statsbildning.

    Om de två senare fenomenen har Caroline Glick nyligen skrivit insiktsfullt men skrämmande: googla efter “Hizbullah’s power play”. Skrämande, som sagt, för alternativet är alltid ganska blodigt.

    Vänligen,

    Per Gudmundson

  3. Pastey on May 17th, 2008 16:22:22

    Daniel Carmon kan slå sin kloka skalle ihop med justitiekommissionär Franco Frattini som ville förbjuda oss att söka på vissa ord på internet. Otroligt vilka dårar som springer omkring i maktens korridorer.

  4. Hampus Eckerman on May 17th, 2008 18:14:37

    Hej, Per, roligt att du börjat skriva krönikor hos mig också. Extremt märkligt att du hos dig själv skriver att de judiska terrorgrupperna “utplånades”, men att du hos mig skriver att de inlemmades i det israeliska styret på högsta position. Jag föreslår att du klipper ut det du skrivit hos mig och klistrar in det i din egen text.

    Och när det gäller palestinierna förstår jag inte varför du förväntar dig mer än hos israelerna. Varför skulle de inkorporera alla rörelser inom den centrala maktapparaten innan de fått en palestinsk stat? Israelerna gjorde det inte, inte ens efteråt då många gått med i separata bosättarmissiler.

    En lögn från din sida således.

    Ok gällande Hizbollah är du självklart ute och svamlar, men eftersom du bara kastade ut dig det påståendet antar jag att du tagit några öl för mycket som vanligt. Hizbollahs “power play” finns bra beskrivet av Franklin Lamb och det är rekommenderad läsning för dig. Om du sitter och läser israeliska militärfanatiker som den krigsvilliga Caroline Glick som skrivit böcker för den israeliska armén förstår jag att du får en skev verklighetsuppfattning. Att Glick med glädje låter sig intervjuas av Israpundit som säger att det inte finns någon politisk lösning, endast en militär, säger en hel del om henne.

  5. gudmundson on May 17th, 2008 18:37:33

    Nej, inte ljög jag. Du är nog en vänligare person än att du måste haspla ur dig sådant omedelbart i en konversation.

    Jag menar att inkorporerandet av miliser är en process som sker under statsbildningen. Den behöver inte nödvändigtvis ske innan staten utropats. Det bästa vore väl om palestinierna utropade sin stat och började centralisera makten så att världen slapp allt spretande våld, och så att konfliktlösningen med Israel skulle kunna ske förhandlingsvägen i fortsättningen.

    Ordvalet: min kommentar ovan är byggd på vad jag skrivit i mitt eget kommentarsfält, ditt citat ovan kommer ur min bloggpostning. Men det är inte relevant. Man kan utplåna Sternligan utan att utplåna dess medlemmar.

    Att vi skulle vara oense om Hizbollah överraskar inte. Att du förolämpar mig för detta får mig dock att förvånas.

    Jag tackar, slutligen, för tipset att läsa Lamb, och hoppas det är lärorikt.

    /per

  6. Hampus Eckerman on May 17th, 2008 18:45:15

    Naturligtvis ljög du Per, och det är du självklart medveten om. Du skriver uttryckligt:

    “Märkligt nog finns det ju än idag människor som använder Sternligan som argument för att judarna är lika goda kålsupare – men de “egna” terroristerna fördömdes alltså av den samlade judenheten i realtid, och utplånades på kort tid. Motsvarande har efter 60 år ännu inte inträffat på den andra sidan.”

    Dessa terrorgrupper utplånades på intet sätt. De inkorporerades in i den israeliska armén och dess ledare valdes som premiärministrar. Därefter utövade de statsterror och fördrivningar med betydligt högre budget. Och inte fördömdes de av den “samlade judenheten”, då skulle ledarna aldrig blivit premiärministrar.

    Idag sker ingen statsbildning alls gällande Palestina, snarare en förminskning av den mark som skulle kunna bli en stat. Annars håller jag med dig om att ett utropande av en stat enligt -67 års gränser borde utropas direkt.

    Inget som kan tolkas som en förolämpning har skrivits annat än dina egna texter som förolämpar så väl intellekt som historieskrivning.

  7. Ida D. on May 17th, 2008 20:55:57

    Gudmundson, risken är stor när du skriver under lördag kväll tapet-långa kommentarer att du kan börja spy ut igen nya skandalösa påstående efter några öl för mycket.

    Sköt om dig,
    mvh / Ida D.

  8. David on May 17th, 2008 23:53:38

    Lustigt att du postar en bild där någon först verkar ha klottrat ngt som insinuerar gasning av judar, för att sedan använda det för att vinna sympatier för arabernas sak, när ngn har klottrat dit mer.

  9. Hampus Eckerman on May 18th, 2008 00:25:45

    David, bilden är från Hebron klottret är ditkladdat av de extrema bostättarna. JDL som står under är Jewish Defense League, en extremistisk judisk organisation vars ledare i USA greps när han planerade att spränga en moské i luften.

    Själv lever du uppenbarligen i någon sorts förnekelsetillstånd. Ta tre magnecyl och läs av temperaturen, så kanske du mår bättre i morgon.

  10. Pastey on May 18th, 2008 07:55:39

    Jag börjar mer och mer se Gudmundsson som någon sorts Darth Vader. Jag tror det finns något gott där bakom den svarta rustningen eller fasaden av ölglas och den manliga chauvinismen eller dylikt. Jag vet att det är svårt för människor att inse att de har fel men jag tror att du, herr Gudis, redan gör det. Det är klart att du kommer förlora jobbet på SvD om du nu skulle vilja börja skriva sanningen om t ex Israel, men i gengäld kanske du återvinner något av din mänsklighet.

  11. nicklas eriksson on May 18th, 2008 09:29:07

    Det ser snarare ut som om det mäktiga JDL fick slut på sprayfärgen och fick springa hem och hämta en ny burk än något annat.

  12. knut on May 18th, 2008 09:48:00

    Vad har du for problem med det? i propalestina varlden ar det val forbjudet att namna de 800000 judar som flydde till israel i samma veva som al-nakba ?

  13. Hampus Eckerman on May 18th, 2008 10:15:58

    Knut, du syftar på de knappt 500 000 judar som flyttade till Israel kring åren efter Israels skapande? 800 000 siffran för alla judar som flyttade till Israel från alla arabstaterna fram till det tidiga 70-talet.

    Viktigt att komma ihåg att det inte är siffran på hur många judar som fördrivits. Det är siffran på alla judar som flyttade överhuvudtaget.

    Har du något kul namn för det som du tror är förbjudet i FN (och också har en källa för det) är du välkommen med nya kommentarer.

  14. skurt on May 18th, 2008 13:27:12

    marocko,som är det till antal enskilt viktigaste arabiska landet för judisk flykt,har heller aldrig förbjudit judar att återvända.faktum är att officiell policy är att uppmuntra judar att återvända:

    marockos ambassadör vidarebefordrade till generalförsamlingen 1976 kung hassan ii:s radiotal där han enligt ambassadören(i punkt 111 i nedanstående länk) ska ha sagt följande:

    “I desire the return to Morocco of Moroccan Jews, particularly as I had never asked them to leave the country. Quite the contrary.”
    http://domino.un.org/unispal.nsf/99818751a6a4c9c6852560 690077ef61/eff0757d568dd89d85256f70005d9013!OpenDocument

  15. Demonstration mot Israel | Svensson on May 18th, 2008 15:34:12

    [...] Bloggat: Jinge, Motbilder, Andra bloggar om: Demonstration, Israel, Palestina, Göteborg, Högerextremism, Religion, [...]

  16. anders on May 19th, 2008 09:28:48

    Den vanliga kommunistretoriken att börja förolämpa de som har andra åsiker och anklagad dem för att vara fulla eller att ljuga. Brist på argument?

  17. anders on May 19th, 2008 09:29:45

    “Viktigt att komma ihåg att det inte är siffran på hur många judar som fördrivits. Det är siffran på alla judar som flyttade överhuvudtaget.”

    Efter att ha fått sina egendomar beslagtagna eller utsatts för hot och misshandel (eller mord som massakern i Bagdad 1941)

  18. bjorn on May 19th, 2008 18:14:00

    Den kristna religionen= jag tror det är ett fängelse (Gyroskopets 666) som en någorlunda omnipotent Gud (Sebaot) huserar med.
    Någongång kommer en annan civllisation.

    Ja, jag håller med. Dom kristna (Herman Schreibers från FN till Sinai= jävelskap som finns). Bättre å hålla det för sig själv och göra vettiga saker, bära frukt som G Brown bla sa (utifrån bla kristen moral).
    En sekulär stat (med anti-klerikala inslag givetvis).

  19. Hampus Eckerman on May 19th, 2008 18:20:19

    Anders, jag vet att kommunister som du försöker hålla en konstig retorik av förolämpningar och undviker att gå in på sakfrågor. Det får du och dina stalinistpolare klara er själva med. Roligt annars att du tar upp massakern från 1941 som instiftades av britterna med hjälp av deras indiska legosoldater. Viktigt att komma ihåg var att Irak vid den tiden inte tillätt några judar att utvandra till Israel. De som då gjorde det organiserade sig i hemliga smugglargrupper med vapenträning på schemat.

    Varför tar du inte också upp sionisternas attacker mot irakiska judar? De som utfördes för att försöka skrämma folk till att utvandra till Israel. Syftet var att få billig arabisk-judisk arbetskraft när så många palestinier fördrivits.

    Läs mer om det i den utmärkta intervjun med Naeim Giladi.

  20. Hampus Eckerman on May 19th, 2008 18:37:33

    Björn, du har skrivit här förrut och förstår fortfarande inte ett ord av vad du försöker säga. Kör du en slumpgenerator som bara kastar sig ur ord i den ordning de kommer?

  21. anders on May 19th, 2008 20:12:11

    Hampus:
    Mitt inlägg om din retorik har du inte bemött. Varför måste du (och dina gelikar) anklaga motståndare för att vara berusade bara för att de inte har samma åsikt?

    Du verkar heller inte se något problem i den förföljelse som araber utsatte judar för och som var en viktig orsak till utvandringen till Israel. Du upprörs över palestinier som tvingades flytta (ibland på uppmaning av sina egna ledare) men inte när samma sak skedde mot judar?

    Angående teorierna om ickearabiska attacker mot judar så är detta just teorier (som råkar passa in i dina teorier).

  22. Hampus Eckerman on May 19th, 2008 20:32:57

    Anders, det var en rolig stalinistisk kommentar, men den tillförde inte ett uns till ämnet. Antar att det var en del av din kommunistiska retorik.

    Berusningen är det Gudmundsson själv som brukar använda för att skylla i från sina misstag:

    “Om jag skriver en kommentar hos någon blogg sent på kvällen efter ett par bira kan det behandlas som en statsangelägenhet. Det är roligare att mucka gräl med mig nu, helt enkelt, och jag, som ju är svag för slängiga formuleringar och löst tyckande (och öl), får passa mig för att skriva plumpheter.”

  23. moe on May 20th, 2008 15:39:53

    förföljelse som araber utsatte judar för och som var en viktig orsak till utvandringen till Israel.”
    Om du förföljer och skrämmer en människa så försöker han att komma så långt bort från dig som möjligt, eller? Inte slå läger mitt i ditt hus! Judarnas största skräck var europeiska kristna och inte muslimska araber! Det är fakta och allt annat som man hittar som säger motsatsen är enbart lögner fabricerat av det sionistiska förfalskningsmaskinen!

Leave a Reply




:D :-) :( :o 8O :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :| :mrgreen: :ashamed: :bawling: :begging: :biting: :brokenheart: :censored: :cheerful: :cutie: :dollarsign: :dopey: :faint: :fight: :gasp: :gnasher: :guilty: :headbanger: :heart: :hot: :jack: :jaded: :roger: :liar: :lovestruck: :misspeak: :muted: :no: :party: :proposetoast: :rasp: :rose: :scared: :sing: :skull: :sorry: :sour: :stop: :bomb: :weepy: :whistle: :wolf: :yes: :yuck: :zip: :zombie: :zzz: :animal: :blush: :darkside: :drool: :opera: :salute: :rofl: :spiderman: :hyper: :fryingpan: :propeller: