Blogge: Kvinnoförakt och prostitution

Posted on July 25, 2008
Filed Under Uncategorized | 31 Comments

För Aftonbladet berättar Blondinbella vad som egentligen hände den där kvällen som bloggosfären skvallrat så mycket om den senaste tiden.

Tillsammans med sina vänner, 16-17 år har hon gått på en nattklubb och genast omringats av män på 30-40 år. Männen utgår från att de är prostituerade, såledels lovligt byte:

“Överallt ställde sig män runt omkring mig. De slickade sig runt munnen och gned sig själva utanpå sina byxor. Jag blev väldigt äcklad, säger Isabella.”

Männen omringar henne, de tar på henne och sticker in sina fingrar i hennes underliv så att hon får blödningar.

Vad säger då Blogge, prostitutionens försvare på nätet, om detta innan han ens vet vad som hänt? Han säger att Blondinbella, en flicka på 17 år som just fått en främmande mans smutsiga fingrar uppkörda i slidan tills blodvite skett, är en makthavare som ska granskas!!

Och ännu värre är hur han direkt utgår från att händelsen inte skett, samma mönster som vi sett gång på gång i svenska domstolar och när kvinnor berättar om sina övergrepp:

“Så någon kladdade på tuttarna eller tog ett hastigt skamgrepp… om det stämmer är det inte underligt att polisen struntade i henne, för sådant händer ideligen i miljöer där unga, kåta och fulla människor vistas.

Och följaktligen, om det stämmer, är hela hennes upprördhet bara ännu ett utslag av mediakåthet. Hade det varit värre hade övriga tidningar hakat på.”

Det här är vad Blogge utgår från vad hänt. Blondinbella måste vara mediakåt, för inte kan 17-åriga flickor bli utsatta för övergrepp. För Blogge som försvarat prostituerade borde det inte vara en hemlighet hur de ofta behandlas, nu har han fått ett tydligt exempel. Men kanske är Blogges empati för dem inte större än den för Blondinbella?

Och värre blir det:

“Tja, låter som en elak lek med barbiedockan… säkerligen skrämmande, men troligen inte särskilt allvarligt menat.”

Fingrar uppkörda i slidan. Som börjar blöda. Inte så allvarligt menat.

Låt mig igen göra det tydligt. Blogge visste inte om detta. Han utgick från att det inte hade hänt. Utgick från att kvinnor i Italien aldrig kan bli utsatta för övergrepp på nattklubbar. Utgick från att en 17-årig tjej bara berättade om våldtäkten för att hon var “mediekåt”.

“Det finns ett mycket större utrymme för tafsande på en köttmarknad än i andra sammanhang. Du tycks föreställa dig en situation där någon bara helt apropos tafsar, men det är inte en sådan situation jag avser, utan en där det ena leder till det andra i ett ganska snabbt tempo. Din inställning har en lätt viktoriansk klang, att man på nattklubbar har beröringsfobi och endast konverserar…”

Och igen förnekelsen, påståenden att övergrepp inte kan ske och absolut inte på en “köttmarknad”:

“För övrigt finns det i den machokulturen ingen tolerans alls för våldtäktsmän; andra skulle ingripa med en gång, till skillnad från Sverige.”

Nej, “köttmarknaderna” har ett större uttrymme för tafsande, men aldrig några övergrepp. Ingen människa på en köttmarknad skulle tillåta sig övergrepp. Så kan det låta från en av nätets större prostitutionsförespråkare.

Blogge ägnar också lång tid åt att polemisera mot de som tagit åt sig av övergreppet. De som blivit förskräckta, sorgsna och tyckt synd om Blondinbella. De som mått dåligt av talet om “köttmarknader” och “mediekåta barbiedockor”.

Ett inlägg väljer dock Blogge att inte polemisera mot:

“Blondinbella förtjänas att kritiseras. Vissa verkar tycka att man inte får kritisera henne för att hon är ett offer. Typiskt svensk offermentalitet. Undra om det väntar något kristeam när hon kommer hem?

För övrigt är termen ”lära sig av sina misstag” något som sverige totalt missat. Man sätter hellre upp galler runt spisen istället för att låta sig barnet bränna sig en gång och lära sig av händelsen. Det är precis som Blogge säger: Ger man sig in i leken får man leken tåla.”

Sådan kan en prostitutionsförespråkare vara. Vi får hoppas att de prostituerade också har bättre företrädare.

Andra bloggar: Jinge om Joschka Fischer, Rawia Morra om terror, Pastey om knugens kvinnosyn

Share and Enjoy:
  • Print
  • Twitter
  • Facebook
  • del.icio.us
  • Google Bookmarks
  • Add to favorites
  • Digg
  • RSS

Tags: , , , , , ,

Comments

31 Responses to “Blogge: Kvinnoförakt och prostitution”

  1. Pastey on July 25th, 2008 19:30:08

    Instämmer och för övrigt vill jag påstå att den där Blogge har en av de fulaste och mest plottriga bloggar jag sett! :yuck:

  2. Hampus Eckerman on July 25th, 2008 19:39:39

    Jag tycker den är stilren, men förbannat svår att läsa.

  3. Kerstin on July 25th, 2008 23:25:04

    Det är så där fanatiker resonerar, oavsett vilken sorts fanatiker det rör sig om.
    Så fort något i verkligheten stör deras fanatiska och verklighetsfrämmande ideal så finns det inte, eller så har någon sig själv att skylla, alternativt ljuger någon. I andra fall tror man bara inte på data som presenteras. Det får het enkelt inte finnas något som motsäger idealen.

    Detta är den enda strategi man kan följa om man inte vill förlora sin barnatro och envisas med att framhärda i sina vanföreställningar.

  4. Blogge Bloggelito on July 26th, 2008 00:37:36

    1. Nej, jag utgick faktiskt från att hon blev våldtagen; läs själva inlägget.

    2. Villkoret “om det stämmer” är här avgörande. Resonemanget bygger på andras uppgifter om vad som egentligen hände; det är en villkorlig utsaga.

    Du kanske ska vara lite mer noggrann med att inte saxa ur kontexten i fortsättningen.

    I övrigt vidhåller jag förstås mina slutsatser, nämligen att Blondinbella inte bör vistas på nattklubb, åtminstone inte utan vuxet sällskap, att hon efter vad som skett inte har rätt att göra svepande generaliseringar om andra nationaliteter och etniciteter, att de sociala reglerna är något annorlunda beroende på kontext (men naturligtvis inte så att regelrätta övergrepp är tillåtna).

    I övrigt beklagar jag Blondinbellas erfarenhet, och förbannar alla som inte klarar av att läsa en text utan förstå vad som faktiskt står.

  5. Blogge Bloggelito on July 26th, 2008 00:38:13

    Dina kommentatorer tycks för övrigt inte ha någon känsla för estetik. Eller så har de en konstig webbläsare.

  6. Blogge Bloggelito on July 26th, 2008 00:38:54

    Och på min blogg finns ingen förmoderering. Varför är socialistiska bloggar alltid förmodererade? Det stryper diskussionen.

  7. Hampus Eckerman on July 26th, 2008 06:40:05

    Jag har ingen aning om varför socialistiska bloggar skulle vara förmodererade. Jag är nämligen själv inte socialist och har ingen aning om vad de har för motivationer. Fast du kanske tillhör dem som tror att alla humanister är socialister?

    Min moderering är påslagen efter att folk skrivit falska inlägg med andra personers namn och spridit hets mot folkgrupp. Vissa tycker sånt är roligt. Jag tycker det inte.

    Och gällande “saxat ur kontexten” finns det en länk till din text och dina kommentarer så alla kan se vem som har rätt där. Sedan kan jag inte se hur du utgått från att hon blivit våldtagen. Då blir dina kommentarer bara än mer vidriga:

    “Så någon kladdade på tuttarna eller tog ett hastigt skamgrepp… om det stämmer är det inte underligt att polisen struntade i henne, för sådant händer ideligen i miljöer där unga, kåta och fulla människor vistas.”

    “Tja, låter som en elak lek med barbiedockan… säkerligen skrämmande, men troligen inte särskilt allvarligt menat.”

  8. nicklas eriksson on July 26th, 2008 09:58:29

    Min blogg är i allra högsta grad socialistisk och har ändå ingen förmoderering fast funktionen finns.

    Du skrev “alltid”, du har fel.

  9. Jonathan on July 26th, 2008 10:34:27

    Jag slutade faktiskt läsa Blogge efter att han hade bilder på några underåriga flickor som sade at de tvingats till att ta dessa bilder, ändå lät blogge bilderna vara kvar, äckligt och emot allt förstånd.
    Skäms blogge som utnyttjar nätet till din egna sjuka lustar/tankar

    “Dina kommentatorer tycks för övrigt inte ha någon känsla för estetik. Eller så har de en konstig webbläsare.”

    Denna kommentar säger väl allt :roger: :roger: :roger: :roger:

  10. Blondinbella och Blogge-drevet « Herr Klokboks Kollektion on July 26th, 2008 14:51:54

    [...] Goes to character, som de säger i amerikanska advokatserier. Är du sjutton år gammal, blond och över genomsnittet snygg (därom tvistas det förstås) så kan du inte förvänta dig någon respekt. Med andra ord – du får stå ditt eget kast. Det är ditt eget fel om du får fingrar uppkörda i underlivet. [...]

  11. opassande » Blog Archive » Blondinbella och bristen på nyanser i diskussioner om övergrepp on July 26th, 2008 21:34:50

    [...] andra som tyckt till: Herr Klokbok, Blogge blogglito, Motbilder, Jinge, Anneli [...]

  12. Jonny Boy on July 27th, 2008 07:24:27

    Hmm. Konstig inställning du har.

    Blogge gör en av de bästa bloggarna (och ÄR en av de största bloggarna) på nätet.

  13. Hampus Eckerman on July 27th, 2008 07:44:37

    Hans kommentarer som jag citerade ovan var garanterat inte bland hans bästa kommentarer. Dessutom är Blondinbellas blog naturligtvis långt större än Blogges, om det nu skulle vara ett argument.

  14. nicklas eriksson on July 27th, 2008 09:29:11

    Jonny Boy: Sovjet var stort. Kina är stort. USA är stort.

    Stort är inte lika med bra.

  15. Jonny Boy on July 27th, 2008 16:50:45

    Nicklas:

    Sant. Icke desto mindre så har Blogge helt rätt i det han skriver. Se också hans senaste post om Blondinbella.

    Det hade varit skillnad om Blondinbella inte syns i media, och inte öppet uttalat sig mycket provocerande politiskt och synt i media. Men nu gör hon det.

  16. Hampus Eckerman on July 27th, 2008 17:21:06

    Rätt?

    “Tja, låter som en elak lek med barbiedockan… säkerligen skrämmande, men troligen inte särskilt allvarligt menat.”

  17. Patrik BP Andersson on July 27th, 2008 17:22:54

    Direkt saxat från Blogges inlägg:
    “Exakt vad övergreppet skulle bestå i vill hon inte närmare gå in på, men uppger att hon känner skam och äckel, vilket då skulle kunna implicera ett sexuellt övergrepp, kanske en fullbordad våldtäkt (vilket vi här antar).”

    “Samtidigt går hon ut offentligt med händelsen, med sedvanlig skandalblaskerapportering som följd, och hon levererar i samband med det en politisk syn på problemet som vi här måste analysera i detalj.”

    Varför länkar du inte direkt till hans blogg förresten?
    http://tianmi.info/blogge/posts/08/07/21/Dumma-blondinbellor-och-smarta-kenzas/

  18. Hampus Eckerman on July 27th, 2008 17:57:46

    Jag länkar direkt till den. Du har bara läst min bloggpost extremt slarvigt. Se länken vid “Vad säger då Blogge, prostitutionens försvare på nätet”. Detta gjort just för att alla själva ska kunna jämföra vad jag skriver jämfört med vad Blogge skrivit.

    Förövrigt vet jag inte vad du vill säga med citaten. Att offer ska sitta hemma, hålla käften och lida i tysthet? Absolut inte ta upp våldtäkter i öppen debatt?

    Och det övre citatet gör, som jag tidigare skrivit, i så fall bara citaten än vidrigare.

  19. Patrik BP Andersson on July 27th, 2008 20:55:17

    Mitt misstag, jag läser om och läser rätt! :)

    Vad jag vill säga med citaten är att Blogge inte är ute efter Löwengrip personligen, utan efter den opinionbildning hon bedriver på sin blogg.

    Min egen uppfattning illustreras bäst med ett övertydligt exempel:
    Om du leker med en hoppstylta på E4:an vid Claes Olsson och blir påkörd (men överlever), vem har då gjort fel:
    a) du själv, som varit där du inte borde?
    b) bilisten som körde på dig?
    c) polisen som inte vill ta upp anmälan om mordförsök eftersom det inte finns någon som helst chans att bevisa att det inte var en olycka, särskilt som det inte finns några vittnen?
    d) dina föräldrar som inte lärt dig bättre?
    e) bussbolaget då åkte med in till stan?

    Rätt svar är “Alla utom e)”.
    (Bilisten bröt mot 1§ i vägtrafikkungörelsen)

    Har du dessutom skaffat dig ett befogat rykte om att ljuga för pengar, och sedan säljer historien om “skräcken på E4:an” till både Expressen och Aftonbladet, är det märkligt att sympatierna kanske inte faller helt på din sida då?

    Mycket riktigt så är exemplen oftast extrema, vilket också ligger i exemplens natur eftersom syftet är att åskådliggöra något.

    Blondie har bevisligen varit på en plats hon inte har tillåtelse att vara. Hon har inte heller bemödat sig om att informera sig om lokala förhållanden. Vidare anklagar hon resebolaget för att inte ta sitt ansvar. Hur du än vrider och vänder på det, så har Blondie gjort fel.
    Tillspetsat blir frågeställningen:om du klär dig som en prostituerad och besöker en bordell, faller då *hela* ansvaret för hur du bemöts på torskarna?

    Bilisten då? Håller han fartgränserna och uppsikt över vägen istället för att fippla med radion borde han ha hunnit bromsa innan olyckan var ett faktum. På samma sätt har de män som antastade Blondie misslyckats med att ta sitt ansvar för att säkerställa att tjejen ifråga är med på noterna. Istället tänkte de med kuken och fortsatte. Tyvärr fanns inga vittnen så att de kunde få vad de förtjänar.

    Polisens agerande är inte heller korrekt. Det finns ingen som helst anledning att skratta åt någon som tycker sig ha råkat illa ut, även om grund för anmälan saknas (i det här fallet vittnesmål och rättsintyg).

    Blondies föräldrar förtjänar också en skrapa.
    Släpper man iväg sitt barn utomlands är det ens förbannade plikt att säkerställa att de kan hantera det.

    Slutligen resebolaget. Deras ansvar är att se till att resenärerna kommer dit de ska, vid den tidpunkt som utlovats. Ingår logi i resan har de också ansvar för att den håller utlovad standard.

  20. Blogge Bloggelito och Jinge – bloggvärldens snuskgubbar « Roya och Matildas blogg on July 27th, 2008 21:23:26

    [...] Motbilder ser kopplingen mellan Blogge Bloggelitos kvinnoförakt och att han är hängiven prostitutionsanhängare. [...]

  21. Hampus Eckerman on July 27th, 2008 22:30:32

    Jag noterar att du klistrar in samma liknelse med bilar överallt. I det här fallet skulle vi då tala om en full, kåt bilist som ser en person på vägen. Bilisten skulle bli så upphetsad att han med flit körde på personen på hoppstylta som han sett långt tidigare?

    Vems är felet? Och är det så allvarligt som du påstår borde kvinnor helt enkelt förbjudas inträde på världens alla nattklubbar. Det är ju förbjudet att hoppa hoppstylta på motorvägen.

    Annars håller jag naturligtvis med att Bellas föräldrar ska ha en del av skulden som släpt iväg sin dotter så, liksom givetvis resebyrån i den mån den vetat att det bara varit minderåriga som åkt på festarresa själva.

    Annars, om Blogge inte var emot henne personligen, varför denna kommentar?

    “Tja, låter som en elak lek med barbiedockan… säkerligen skrämmande, men troligen inte särskilt allvarligt menat.”

    Varför dessa hänvisningar till aktiebolag som var totalt irrelevanta för frågan? Varför hänvisningar till hennes “medeiekåthet”?

  22. Patrik BP Andersson on July 28th, 2008 01:06:01

    Inte överallt, enbart där det är relevant för den pågående diskussionen.

    “Det är ju förbjudet att hoppa hoppstylta på motorvägen.”
    Löwengrip är sjutton år gammal. Åldergränsen för att överhuvudtaget vistas på krogen(/klubben/discot) är minst aderton år, vilket innebär att att hon faktiskt stutsat runt med hoppstylta på motorvägen.

    “resebyrån i den mån den vetat att det bara varit minderåriga som åkt på festarresa”
    Vilket föranleder en debatt om åldrarna för att spendera egna pengar och att själv tjäna pengar samt hur mycket information resebolagen skall kräva. Är det rimligt att behöva uppge exakt syfte med resean, i vems sällskap man ska fara m.m.? Kanske något du vill ta upp i ett annat inlägg?

    “varför denna kommentar?”
    Det var ett svar på en föregående kommentar:
    http://tianmi.info/blogge/posts/08/07/21/Dumma-blondinbellor-och-smarta-kenzas/#c19
    Håll i minnet att informationen Blondinbella AB *valt* att ge exklusivt till Aftonbladet Plus inte fanns tillgänglig vid kommentarstillfället.

    “Varför dessa hänvisningar till aktiebolag som var totalt irrelevanta för frågan?”
    Tvärtom var det just det som *var* relevant för inlägget, nämnligen den politiska aspekten:
    “Samtidigt går hon ut offentligt med händelsen, med sedvanlig skandalblaskerapportering som följd, och hon levererar i samband med det en politisk syn på problemet som vi här måste analysera i detalj.”
    Inlägget har alltså *inte* några synpunkter på huruvida förövarna är skyldiga eller inte (vilket inte heller jag har, vilket borde ha framkommit med all önskvärd tydlighet. Om inte, förtydligar jag här: männen som behandlade Löwengrip på detta sätt är svin som borde kastereras), utan på vilket sätt bloggen Blondinbella AB hanterat det hela.

  23. Hampus Eckerman on July 28th, 2008 05:48:07

    Var inte fånig. Eftersom hon är sjutton så har hon hoppat hoppstylta på motorvägen? Och om hon varit några månader äldre så hade hon gjort något som var helt legalt och ofarligt? Pffft.

    Återigen, om nattklubbar är så farliga som du säger så borde de stängas alternativt förbjudas att släppa in kvinnor.

    Och sen är “mediekåthet” och tal om barbiedockor självklar ointressant om man inte är ute efter Bella personligen. Det är inte en politisk fråga.

    Och förövrigt, notera att jag vet att det inte fanns någon ordentlig information tillgänglig. Det är det som gör mig så förbannad eftersom Blogge i sina kommentarer hela tiden utgår från att det inte var något allvarligt, endast “en lek med barbiedockan”.

  24. Patrik BP Andersson on July 28th, 2008 15:53:46

    Legalt? Precis.
    Ofarligt? Nej.

    Var har jag påstått att nattklubbar per se är farliga?
    Det är ansvar vi diskuterar här, det är ansvar Blogge debatterar.
    Att *skulden* ligger ligger hos “mannen” som begick övergreppet vet jag ingen inblandad i ‘bloggstormen’ som ens varit i närheten av att ifrågasatta.

    Visserligen är det svårt att göra i det här fallet, men håll isär människan Löwengrip och bloggen Blondinbella. Den senare är ett företag som flera gånger blivit beslagen med tvivelaktiga göromål, och är lika syntetisk som Mattels dockor.

    Nej, Blogge utgick inte från att det inte var så allvarligt, det var den informationen andra som kommenterade kom med, som hävdade att de läst det borttagna inlägget på Blondinbella. Det var inte förrän artikeln i Aftonbladet Plus lades ut och länkades till som informationen fick allmän spridning.

  25. Hampus Eckerman on July 28th, 2008 16:01:31

    Du har påstått att alla är farliga eftersom du menar att det är lika med att hoppa hoppstylta på en motorväg att gå på dem.

    Och nej, jag tänker inte hålla isär angrepp på personen som blev utsatt för sexövergrepp från den personen som håller bloggen. Det är samma person. Blogges kommentarer är direkt vidriga. “Lek med barbiedockan”. “Mediekåthet”.

    Och dina vidriga kommentarer på andra bloggar är direkt avskyvärda. Att komma och påstå att ett övergrepp där en vilt främmande man kör upp fingrarna i en flickas underliv så att hon börjar blöda inte skulle vara “grovt”.

    Du stinker värre än Blogge där och jag har inget mer till övers för dig. Du kan högaktningsfullt dra åt helvete.

  26. Patrik BP Andersson on July 28th, 2008 20:08:46

    Ah. Hittar du inget fel i logiken bakom resonemanget varför resebolaget är de enda som inte misslyckats med att ta sitt ansvar försöker du hänga upp dig på en liten detalj istället så du kan ignorera det egentliga budskapet. Du råkar inte vara FRA-anhängare?

    Är du idiot på riktigt, eller låtsas du bara?
    Om du personligen föredrar att stapla adjektiv på varandra är det DU som har problem, inte alla andra.

    Vill du inte hålla isär en ung kvinna som råkat illa ut från ett korrupt medieföretag är det återigen ditt problem, särskilt som Blondinbella är mediekåt. Det är vad som drar in pengar (förutom att ta betalt för att låtsas gilla vissa märken och skriva om dem förstås). Har du varit in på Blondinbellas blogg är du väl medveten om att ett antal inlägg plötsligt ersatts med felmeddelanden. Ett av dem påstods (vilket naturligtvis inte gick och fortfarande inte går att verifiera eftersom inläggen är borta)ha beskrivit övergreppet som tafsande av slaget nyp i rumpan. Förvisso otrevligt, men knappast värt ett stort uppslag i Expressen. Kort sagt luktade det som en PR-kupp av ett mediebolag som redan tidigare gjort sig kända för låg följsamhet av både marknadsföringslagar och pressetiska regler. Börjar det gå in i din skalle varför det är en väldigt BRA idé att hålla privatpersonen och bloggen på varsin sida i debatten?

    Hittills har du enbart visat att dina åsikter saknar insikter, vilket du försöker dölja genom att gå till personangrepp mot mig.
    För att varahelt ärlig kunde jag inte bry mig mindre om du gillar mig, hatar mig eller skriker mitt namn medans du runkar.

  27. Hampus Eckerman on July 28th, 2008 20:29:33

    Du och Blogge tycks vara genuint korkade. Först påstår Blogge att jag är socialist eftersom han tror att alla som hyser medmänsklighet är socialister och nu påstår du att jag är FRA-anhängare.

    Hur dum får du vara? Och att använda konspirationsteorier för att försöka ignorera överfallet på en kvinna är bara pinsamt.

  28. Patrik BP Andersson on July 28th, 2008 21:47:52

    Nja, frågan var mest en gliring syftande på Tolgfors och gänget som gjort det till en sport att misstolka allt FRA-motståndarna säger för att kunna ignorera argumenten.

    Nej, vi sysslar inte med konspirationsteorier för att kunna hoppa på en kändisblogg.
    Vad Löwengrip råkade ut för är fullständigt oacceptabelt oavsett om hon vore svensk bloggare, rysk hora, thailändsk sångerska eller något annat.
    Jag törs garantera att det inte krävs någon civilkuragelag för att få fart på mig om det händer i min närhet.

    Blogge tog initialt fasta på artikeln i Expressen, vilken han tydligt länkade till.
    Det jag argumenterade mot var specifikt att det enbart skulle vara resebyråns ansvar att övergrepp undviks, när det enligt min mening fanns ansvar att utkräva i stort sett överallt utom just resebyrån.
    Så här långt har de enda invändningarna gället detaljer i min analogi, inte sakfrågan i sig vilket jag finner lite märkligt. Å andra sidan kan det också vara så att jag uttryckt mig på ett otydligt sätt…tror inte jag får svar på den frågan förrän alla känslor har lagt sig och det går att granska hela affären sakligt igen.

  29. Blogge-drevet: en utsträckt fredspipa « Herr Klokboks Kollektion on July 29th, 2008 01:52:24

    [...] vet, jag borde vara ivrig att anfalla Blogge, eftersom han anser mig (och andra) ha “överhettade hjärnor i alldeles för mjukt tillstånd“. Själv räknar jag, med [...]

  30. Strike a pose Blondinbella « MKs Blogg on July 29th, 2008 14:57:00

    [...] så kommer storyn till slut i Aftonbladets betaltjänst. Blogge skriver så ett inlägg och får kritik (som tom blandar in detta med prostitution, kring vilket jag har sedan en tid ett inlägg med [...]

  31. Blogge Bloggelito framhärdar i sin sexism « Roya och Matildas blogg on July 30th, 2008 21:42:02

    [...] som reagerat: Hanna Fridén, Svensson,Motbilder Elisabeth Biström Risslén och [...]

Leave a Reply




:D :-) :( :o 8O :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :| :mrgreen: :ashamed: :bawling: :begging: :biting: :brokenheart: :censored: :cheerful: :cutie: :dollarsign: :dopey: :faint: :fight: :gasp: :gnasher: :guilty: :headbanger: :heart: :hot: :jack: :jaded: :roger: :liar: :lovestruck: :misspeak: :muted: :no: :party: :proposetoast: :rasp: :rose: :scared: :sing: :skull: :sorry: :sour: :stop: :bomb: :weepy: :whistle: :wolf: :yes: :yuck: :zip: :zombie: :zzz: :animal: :blush: :darkside: :drool: :opera: :salute: :rofl: :spiderman: :hyper: :fryingpan: :propeller: