Jodå, bilar var det judiska svaret på muhammedbilderna

Posted on October 14, 2008
Filed Under Israel, fundamentalism, religion | 44 Comments

Jag tror inte det är sant. En palestinier åker bil i Israel, fullt lagligt, under en judisk högtid. Religiösa fanatiker (eller enbart kriminella som letar efter våld?) attackerar hans bil, sliter ut honom och misshandlar honom. Upplopp bryter ut där flera palestiniers hem eldas upp i antiarabiska pogromer.

Och attackerna mot palestinier fortsatte. “Död åt araberna!”, skriker mobben. T.o.m Israels premiärminister Ehud Olmert erkänner att det handlar om en grupp extremister. Haaretz skriver:

“Sent på lördagen försvann ett till arabiskt hem i flammorna som resultat av en brandbomb, det tredje hemmet för en arabisk familj att bli uppeldat på lördagen och enligt en del rapporter, det 12:e sedan upploppen bröt ut på Yom Kippur-kvällen på onsdagen.”

 

Vad blir efterspelet? Bilföraren blir arresterad för att ha skadat den “religiösa känsligheten”. Jodå, jag hade rätt när jag skrev att bilar uppenbarligen är det judiska svaret på muhammedbilder. Överhuvudtaget rimmar detta mycket illa med presidenten Peres uttalande om att “Vi har många religioner, men endast ett sett av lagar”. Tidigare har de orthodoxa judarna enbart accepterat religiösa domstolar och alla tvingas följa dem gällande äktenskap, men här har en palestinier arresterats på uppenbart religiösa grunder.

Precis som gällande muhammedbilderna är de flesta inte förtjusta i upplopp, skadegörelse och misshandel. Det är alltid en liten grupp av “religionsmissbrukare” som står för dessa delar. Därför debatterar nu den israeliska staten om att ge ersättning till de palestinier som fått sina hem nedbrända och den judiske borgmästaren har lovat att samla ihop pengar för renovering.


Tags: , , ,

Comments

44 Responses to “Jodå, bilar var det judiska svaret på muhammedbilderna”

  1. Isak BK Aasvestad on October 14th, 2008 17:33:56
  2. Hampus Eckerman on October 14th, 2008 17:41:04

    Naturligtvis var det inte det, men vi vet med säkerhet att upploppen började med stenkastande judar som attackerade och misshandlade en man för att han inte följde reglerna för deras religion. Vi vet också att de enda som fått sina hem uppbrända är palestinier.

  3. alandalus on October 14th, 2008 21:25:03

    Dessutom är inte Jerusalem Post en tillförliglig källa om händelserna. Att palestinierna skulle ropat “Death to the Jews” låter som sedvanlig hasbara.

    Att palestinska bilar attackeras på Yom Kippur är för övrigt inget ovanligt. Anledningen till att det blev uppförstorat denna gången var rykten om att bilföraren hade dödats.

  4. Magnus Lindberg on October 14th, 2008 22:05:37

    Hampus,
    Varför utelämnar du det faktum att arabiska upplopp var upptakten till de judiska dito?

    I övrigt har du ju absolut helt rätt i allt du skriver. Alltihopa är fullständigt oacceptabelt och detta har alltid varit ett stort problem i Israel. Problemet är dock snarare religiös extremism än konflikten mellan araber och judar. Även sekulära judar som kör bil på högtider eller på andra sätt inte “respekterar” de ultraortodoxas tolkning av judiska lagar attackeras och misshandlas. De ultrortodoxa slåss dessutom inbördes allt vad de kan. Stenkastning på bilar sker för övrigt också i New York både på Shabbat och Yom Kippur.

  5. johanna on October 14th, 2008 23:42:38

    Vad tycker ni om International Jewish Anti-Zionist Network http://www.ijsn.net ?
    Jag tycker det verkar vara en bra grej som bör uppmärksammas mer…

  6. Isak BK Aasvestad on October 14th, 2008 23:47:24

    Uppgifterna om att araber i Akko skulle ha förstört judisk ägendom och ropat “Död åt judarna” passar inte in i den svart/vita bilden av judar som förövare och enbart förövare och araber som offer och enbart offer, och framkallar därför de väntade ryggmärgsreflexer. Alandalus förnekar uppgifterna och Hampus förtiger och bagatelliserar dom.

  7. Hampus Eckerman on October 15th, 2008 06:44:40

    Magnus, jag utelämnar det därför att det inte är sant? Det här var ett upplopp som uttryckligen startade därför att judiska ungdomar stod och letade efter bilar att kasta sten på och därefter anföll en förare och misshandlade honom.

    Håller med dig om att det mycket är ett problem med religiös extremism (och för all del ungdomar som utnyttjar det som svepskäl), men inte bara.

    När en judisk förare blir utsatt för stenkastning vet de att polisen är på deras sida. Jag har heller aldrig hört att en judisk förare skulle ha dragits ut och misshandlats av en folkmobb. När det drabbar palestinierna vet de att de aldrig kan få rätt hos polisen vilket gör gensvaret kraftigare. Det såg vi också i det här fallet då det faktiskt var den misshandlade föraren som blev arresterad.

    Jag har heller aldrig hört om judar som fått sina hus uppeldade. Det här är snarast en fråga om raskravaller. Annars måste jag erkänna att jag inte hade en aning om att stenkastning förekom i New York.

  8. Hampus Eckerman on October 15th, 2008 07:00:53

    Artikel från BBC med en judisk och en palestinsk röst om upploppen:

    http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/7667742.stm

  9. Anna on October 15th, 2008 11:07:34

    Jag kan bara bidra med att jag håller med Magnus om att det är helt oacceptabelt. Jag hörde polischefen i norra distriktet imorse i radion, som förklarade varför de arresterat föraren efter fyra-fem dagar…det lät inte speciellt övertygande, minst sagt.

    Kan också bidra med att det går runt en massa mail som talar om behovet av att verkligen arbeta för coexistence och inte bara prata om det. Rav Michael Melchior ska besöka Akko idag. Vad som blir av det och om det hjälper något vet jag inte. Men Akko är en fattig stad där fattiga araber clashade med fattiga judar, och det har egentligen väldigt lite med religion att göra, enligt min åsikt.

  10. Anna on October 15th, 2008 14:27:38

    Men Hampus, det är så typiskt att du rekommenderar “Memoirs of a Jewish Extremist” men struntar i att rekommendera “At the entrance to the Garden of Eden: A Jew’s search for God with Christians and Muslims in the Holy Land”. Båda av Yossi Klein Halevy. Jag har läst den andra men inte den första, jag har tillräckligt med extremister omkring mig för att inte vilja läsa om dem också.

    Som renlärig ateist så har kanske Hampus lite svårt att smälta den andra boken, men den är helt suverän och Ida skulle älska den. Ida, om jag ser den kommer jag att skicka den till dig. Den berättar bl a om din kompis Eliyahu McLean.

    Poäng: det är helt OK att visa på problem i det israeliska samhället, och ingen gör detta bättre än israelerna själva (sorry, alla svenska bloggare). Men det vore schysst om det samtidigt gick att uppmärksamma något pyttelitet av de positiva saker som finns och som händer. Alltså: upp med en rekommendation av ALLA Yossi Klein Halevis böcker. Tack i förskott.

  11. Hampus Eckerman on October 15th, 2008 15:16:42

    Jag ser ingen idé att rekommendera böcker av religiösa extremister och fanatiker som om de vore positiva. Vill någon annan börja rekommendera religiösa böcker från människor med Al Qaida-sympatier är det upp till dem, men jag kan inte säga att jag uppskattar det.

    Och garanterat finns det många, många, många andra som rapporterar problemen i det israeliska samhället bättre än de israeliska bloggarna. I alla fall om bloggarna på svenska ska ses som representativa.

  12. Anna on October 15th, 2008 16:08:22

    Hello? Har du läst hans böcker? Hela historien handlar ju om hur han slutar vara extremist, och i den andra boken – hur han söker gemenskap med andra i Holy Land. Yossi Klein Halevi har definitivt inte Al Qaidasympatier, precis tvärtom :)

    Jag menade inte på svenska. Jag menar att israeler generellt, organisationer och aktiva och journalister, belyser problemen i Israel på ett oändligt mycket mer ingående och bättre sätt än några svenskar. Definitivt inklusive bloggarna. Sorry igen.

  13. Anna on October 15th, 2008 16:13:08

    PS Hampus: du har en liten ruta som heter “Motbilders Rekommendationer”. Där är den bok av Yossi Klein Halevi som jag kommenterade (Memoirs of a Jewish Extremist). Där är också gurun Ilan Pappe och så. http://astore.amazon.co.uk/motbilder-21

    Men jag tror alltså fortfarande inte att du har läst boken och inte heller att du fattar vem Yossi Klein Halevi är och vad han har för åsikter.

  14. Hampus Eckerman on October 15th, 2008 16:25:11

    Jodå, jag har läst boken och det är tämligen uppenbart att han är en extremist även i slutet av boken, även om han själv av okänd anledning tolkar det anorlunda. Yossi Klein Halevi är otäckt rasistisk hela boken igenom och behåller sin Israel-fanatism.

    Jag har förövrigt boken hemma i två exemplar just nu, ett eget och ett som jag brukar låna ut till folk. Den har lärt mig mycket om en del av bloggarna. :)

    Håller annars med om att det finns bättre kritik inom Israel mot Israel än utanför. Man kan undra varför det är så.

  15. Anna on October 15th, 2008 16:54:15

    Okej. Då får jag väl läsa den första boken också vid lämpligt tillfälle (men rekommenderar ändå den andra också, som komplement).

    Ingen kritiserar det israeliska samhället och politiken lika skoningslöst som israeler som bor här och ingen kritiserar den palestinska myndigheten och det palestinska samhället lika skoningslöst som palestinier som bor här. Jag skrev något om det här http://www.flamman.se/utrikes.php?id=3869. Folk har bra koll, helt enkelt, samtidigt som de flesta faktiskt trivs och vill bo kvar här.

  16. Hampus Eckerman on October 15th, 2008 16:57:22

    Hinner inte plöja artikeln nu, ska göra det senare.

  17. Hampus Eckerman on October 15th, 2008 19:52:23

    Läste artikeln och visst stämmer det att palestnierna är riktigt kritiska mot sin ledning. Självklart, den är ju bekostad och tillsatt av Israel så det är inte så underligt. Och även innan dess var korrumptionen omfattande och stödet direkt från utlandet.

    Sällan jag får läsa det riktigt kritiska israelerna dock och israeler som skriver för svenskar citerar dem icke gärna. Då får man gå till israelisk press istället.

  18. Anna on October 15th, 2008 20:55:16

    Jaja. Och svenskar som skriver för svenskar, dvs du, citerar icke gärna kritiska araber eller palestinier, snälla Hampus. Så är det här i pro/anti-träsket. Men tack ändå för en relativt sansad argumentering. Den uppskattas till fullo, helt ärligt.

  19. Rawia Morra on October 15th, 2008 21:30:31

    Lutherskt? Svenskt? Eller israeliskt von oben attityd där Anna låter läsaren simma i skit om araberna och deras våldtäkter med trasiga flaskor uppkörda i rumpan berättade av araber själva? Det är ju inte Anna som sprider skiten, nej, det är hennes kycklingätande osama…

    Jag förstår inte hur Flamman publicerar sådant förklädd skit till rasism!

  20. Hampus Eckerman on October 15th, 2008 21:46:26

    Jodå, jag citerar gärna palestinier och araber som är kritiska mot sina regimer. Det finns gott om sådana och de har garanterat skäl till att vara det. Fast naturligtvis har de större skäl att vara kritiska mot den israeliska regimen.

  21. Anna on October 16th, 2008 06:43:33

    Oh stackars Rawia. Men storyn är sann, intressant nog, och just Khaled är en vän till mig sedan tjugo år eller så. Att jag oavsett vad jag gör, skriver eller säger för dig alltid är en rasist som talar om palestinierna “von oben” är väl oundvikligt.

    Hampus, jag håller faktiskt helt med dig. Och det är sällan jag publicerar palestiniers kritik mot Israel, eftersom många (se Rawias reaktion) anser att det saknar trovärdighet eftersom det är Anna med israeliskt medborgarskap som hållit i pennan.

    Apropå böcker – har du läst Catrin Ormestads bok? Har Rawia läst Catrin Ormestads bok? Hon skriver ju i Palestina nu, är varken israel eller sionist. Det finns en del rätt hemska beskrivningar där av vad säkerhetstjänsterna, Fatah och Hamas, gjorde i Gaza. Men berättelserna visar ju främst på vad ockupationen har för konsekvenser för Gazas befolkning, och de många skadade, lemlästade och dödade där. Jag tycker att den är väldigt bra, faktiskt. Vore kul att höra vad ni tycker.

  22. Anna on October 16th, 2008 06:46:48

    Skrivfel :) det är sällan jag publicerar palestiniers kritik mot Palestina, ska det vara. Kan hända att det också är sällan jag publicerar palestiniers kritik mot Israel. Eftersom jag är israel så publicerar jag främst israelers kritik mot Israel, se olivskörden osv.

  23. Hampus Eckerman on October 16th, 2008 07:14:27

    Jo, läste om olivskördarna. Egentligen inte mycket till kritik där i, snarare den klassiska om hur gott en del israeler gör och bitterhet på de som inte uppmärksammar detta tillräckligt. Överlag väldigt lite fakta om det systematiska i den israeliska brottsligheten och diskrimineringen, även inne i Israel.

    Och sen ännu mer om hur ondsinta Fatah och Hamas är. Jo, jag har läst det direkt i rapporterna från Amnesty, ingen idé att gå till andrahandskällor. Precis som jag läst om den iraeliska tortyren. Inga trevliga beskrivningar och inga nyheter, har stått om det sedan Oslo-avtalet.

    Alla rapporter om tortyr på Israel och de ockuperade områdena från Amnesty finns här, för den palestinska myndigheten här.

  24. Rawia Morra on October 16th, 2008 07:21:05

    Anna, stackars kan du vara själv. Ödsla inga sympatier på mig därför att jag varken är tjuv eller ockupant. :-)

    Vad ska du ta dig till med den dagen dina barn måste mönstra Anna? Ska du låta dem bli soldater och skjuta dina så kallade “gamla vänner”? Eller ska de ut och flygbomba några andra vänner i Libanon?

    Stackars Anna, som vill framstå som en normalfuntad människa och fortsätta leva som hon gör, när det enda vettiga en sådan som Anna KAN göra är att flytta hem till Sverige och inte leva på stulen mark och stulet vatten. Sådant som togs från andra människor för sextio år sedan! :-)

  25. Anna on October 16th, 2008 07:21:23

    Bara ett sista PS till innan Hampus sajt hotas av bojkott för att han upplåter för mycket plats till en lömsk sionist: artikeln i Flamman gör inga anspråk på att vara en exakt avvägd beskrivning om vem som bär mest skuld i den israelisk-palestinska konflikten. Jag tror att Flammans chefredaktör också fattade det. Men som jag sade är den helt autentisk, och den försökte visa på någonting som jag ofta upplever när jag pratar med palestinier: så snart de fattar att jag är israel (efter ungefär tio sekunder, även om jag knatar omkring med svenskar) så häver de först ur sig all galla de har om Israel, muren, bosättningarna, Bush, CIA, Mossad, polisen, bosättarna, tunnlarna under Tempelberget, vägspärrarna, försäkringskassan (om de bor i östra J-m) och så vidare och så vidare. Jag blir representant för allt som det israeliska etablissemanget någonsin gjort mot dem, och det är oftast en hel del. Om jag lyssnar och bara lyssnar, inte bråkar tillbaka, så får jag oftast sedan höra en hel del om vad de anser om den palestinska myndigheten och om det palestinska samhället, och det är också en hel del. Visst anklagar de främst ockupationen, men det händer också en massa saker som inte nödvändigtvis har något med ockupationen att göra.

    Så. Nu lägger jag av ett tag, så Hampus får ha sin blogg kvar. Tack så länge.

  26. Hampus Eckerman on October 16th, 2008 07:23:47

    Anna, märkligt då, när de ägnat större delen av tiden att kritisera Israel, muren, bosättningarna, Bush, CIA, Mossad, polisen, bosättarna, tunnlarna under Tempelberget, vägspärrarna, försäkringskassan, att du då väljer att ägna lika mycket tid, om inte mer, för att skriva om kritiken mot den palestinska ledningen?

  27. Rawia Morra on October 16th, 2008 07:32:58

    Du är en representant för allt det där, Anna! Har du inte förstått det? Du är kärnan i problemet! Du är själva katastrofen! En svensk, en vanlig människa som väljer att ta någon annan plats genom att fylla tomrummet som en palestinsk flyktng lämnat efter sig.Du bor och verkar där istället för någon palestinsk kvinna som tillbringat sitt liv i flyktingläger, växt upp, gift sig, fått barn, fått sin man och sina barn mördade, är utblottad flera gånger om kommer att vara det så länge hon lever därför att du och dina barn kommer att se till att hon förblir det så att inte hon eller hennes barn kommer tillbaka och kräver det som är deras rätt…

    Men under tiden figurerar du som barmhärtig samarit som då och då lyssnar till palestiniers förtvivlan… ska du ha en pokal för det? Eller så anstränger du dit att hjälpa palestinier att plocka sina oliver av döende träd som din armé och dina bosättare tar livet av?

    I hur många år kan du göra det Anna? Hur länge kan träden leva utan skötsel? Sen finns det inga oliver att skörda. Då kommer du kanske att besöka igenmurade palestiner? Och då kommer de att ha så lite att tala om därför att de inte har levt?…

    Stackar Anna. Stackars stackars Anna..

  28. Anna on October 16th, 2008 09:40:03

    “Du är kärnan i problemet! Du är själva katastrofen!”

    Hjälp.

  29. Anna on October 16th, 2008 09:50:26

    Hampus, i den specifika artikeln gjorde jag det för det var så diskussionen gick den kvällen. Jag hade inte heller några avsikter då att få artikeln publicerad, det var bara en bloggpost om en upplevelse som jag tyckte var intressant. Jinge, av alla människor (han förbannar säkert sig själv för det här) frågade mig om han fick skriva till Flamman och rekommendera den, vilket jag sade ja till. Flamman ville ha den. Borde jag sagt nej? Sagt att jag som israel borde ägna mig åt att enbart kritisera regeringen och bosättarna? Kanske. Men jag var rätt ny och kanske rätt naiv, och jag sade ja tack, visst får ni publicera den om ni vill. Mer lömskt och konspiratoriskt var det inte.

    Om vi sedan ser till vad jag skrivit om på min blogg och på Al Hamatzav så tror jag att jag definitivt skrivit en hel del kritik mot den israeliska ockupationspolitiken och bosättningarna, definitivt mycket mer än vad jag skrivit om palestinier som kritiserar det palestinska styret. Det är nog bara den här artikeln jag kan komma på där jag gjort det.

  30. Anna on October 16th, 2008 10:02:34

    Rawia och Hampus, jag vet att ni inte gillar vad jag skriver, och Rawia inte vem jag är. Det är OK.

    Men igen: någon åsikt om Catrin Ormestads bok?

  31. Hampus Eckerman on October 16th, 2008 10:12:24

    Nej, ser inte att det ska finnas något nytt där jag inte kan läsa direkt från människorättsgrupperna. Överlag håller jag mig till de rena faktaböckerna och försöker ta de som är mer specialiserade numera.

  32. Rawia Morra on October 16th, 2008 14:15:37

    Anna, jag vet att du inte klarar av svåra frågor men varför bor du på land stulen från andra? Vad ska du göra när det är dags för dina barn att göra militärtjänst i staten israels tjänst? Varför har du behov att framstå som en barmhärtig samarit när sådana som du utgör ryggraden i ockupationsmakten och apartheidstaten Israel? :-)

  33. Anna on October 16th, 2008 15:03:37

    Ja du Rawia. Om du vore en god vän skulle jag eventuellt diskutera det med dig. Men eftersom du inte är det, och dessutom redan bestämt dig för att jag är en rasist, “kärnan i problemet”, “själva katastrofen”, “ryggraden i ockupationsmakten” osv osv så spelar det faktiskt ingen roll vad jag säger. Du kan hitta på svar själv, det gör du så bra.

    (Hypotetisk fråga: om vi nu sätter upp skottpengar på Anna Veeder, blir det fred i Mellanöstern då? Då är vi ju av med “kärnan i problemet”? :))

  34. Anna on October 16th, 2008 15:04:21

    Snälla Hampus, gör en Jinge, kom med lite “kommentarsregler” och stryk alla mina kommentarer :) det här är i vilket fall lönlöst.

  35. Ida D. on October 16th, 2008 15:33:10

    Faaaan Rawia,
    jag är så glad att jag inte står på din motsatta sidan!

    :hyper:

  36. Hampus Eckerman on October 16th, 2008 18:27:51

    Nä, Anna, du har inte gjort en “Isak”, “Fred i Mellanöstern” eller “Israel i Sverige” med uppenbara lögner än. :P

  37. Rawia Morra on October 16th, 2008 20:35:03

    Anna,

    Tokiga bosättare som slår gamla palestinier med påkar runt om på Västbanken är ingen match. De vet man ju vad de går för och vad det är för folk. Det är sådana som du som är de riktigt farliga. Om du får hållas kommer du väl snart att framstå som en palestiniernas beskyddare och välgörare och gudarna ska veta vad hela din existens där nere innebär…

  38. Rawia Morra on October 16th, 2008 20:37:23

    Ida,

    Du ska vara glad att du ingenstans står på motsatt sida för vad rätt och riktigt är! Själv är jag inte särskilt farlig. Jag är bara en påminnelse om vad frågan handlar om.

  39. Anna on October 16th, 2008 20:47:29

    Antingen ar jag helkorkad (fullt plausibel mojlighet) eller sa var det dar den basta komplimang jag nagonsin fatt av en…hur vill Hampus kalla sig? Israelkritisk blogg? Ska rama in.

  40. Anna on October 16th, 2008 21:02:25

    “En av de riktigt farliga”…jag ar valdigt frestad att lagga ut texten lite, men avstar eftersom satir inte ar min starka sida.

  41. Hampus Eckerman on October 16th, 2008 22:14:58

    Föraren till bilen har nu dömts till husarrest för att lagligen ha åkt bil på en helgdag och olagligen ha misshandlats för det (fast officiellt för att ha stört de religiösa känslorna hos mobben som misshandlade honom). Dessutom har han fått sitt körkort indraget i en månad.

    Och rättvisan har sin stilla gång i det land som absolut inte får kallas för aparheidstat…

  42. Rawia Morra on October 16th, 2008 22:58:19

    Det bästa med det här Hampus är väl att inte ens judiska israeler är förbjudna enligt staten Israels lag att köra på yom kippur? :-) Sekuläriserade israeler skiter väl i sådana förbud. Hur kommer det sig att det betraktas som ett brott om en muslim eller kristen kör bil? Oavsett om det är en religiös eller sekulär person.

    Israel håller på att bli ett skämt :-)

  43. Jinge on October 17th, 2008 06:19:35

    Väder-Anna: ”det är helt OK att visa på problem i det israeliska samhället, och ingen gör detta bättre än israelerna själva (sorry, alla svenska bloggare). Men det vore schysst om det samtidigt gick att uppmärksamma något pyttelitet av de positiva saker som finns och som händer.”

    Vi har alla sett hur effektivt israelerna själva visar på problemen i det israeliska samhället, och hur totalt de negligerar dessa. Ska man bedöma sionismens effekter så tycker jag att man ska använda palestinierna i Gaza och på Västbanken som värdemätare. De är Förintelsens senaste offer och de lever i ett friluftsfängelse där israelerna har stulit deras pengar, deras el, vatten, mat och medicin. Vare sig de, eller deras landsmaninnor och landsmän på Västbanken har möjlighet att ta sig igenom alla spärrar om de behöver t.ex. akut sjukvård.

    Sorry alla svenska bloggare?

    Jag skulle säga tiofalt sorry åt de omnipotenta israeler som tror att de kan konvertera till judendom och därmed alltid ha rätt i alla diskussioner, samtidigt som apartheidstatens kritiker per definition har fel. Ett mynt har inte mer än två sidor, men när folk singlar myntet och det alltid kommer ner med samma sida upp så skulle i vart fall jag börja fundera på om det inte var något fel på detta mynt. Eller på den som singlar.

    Uppenbarligen har den s.k. ”Fyllebloggen” nu fått så få läsare så att dess skribenter måste börja delta i diskussioner på svenska israelkritiska bloggar. Möjligen är det en metod som hjälper kortsiktigt, men på längre sikt tvivlar jag att bloggar som uppmärksammas av svenska myndigheter för sina extrema personangrepp – av lindrigt sagt onyktra medarbetare kan nå en större krets läsare.

    Har man dessutom egna debattörer som förklär sig till ”humanister” för att dölja sin egen hatiska agenda så tror jag att der redan initialt spårar ur.

    Men visst, det finns sannolikt en och annan sak som är positivt med det land som stulits av palestinierna. Men det mest troliga är väl att det är landets egna palestinska innevånare. Det är en grupp människor som inte är första klassens medborgare i landet, inte heller andra klassens. Det är en grupp människor vars mark konfiskerats och de får inte ens bygglov när deras familjer växer, inte ens på den mark de själva äger. Nej då får de bygga på en extra våning vilket ofta leder till att landets första klassens medborgare kör fram bulldozers som river ner hela huset.

    Så pågår ständigt den etniska rensningen och förtrycket inne i Israel, landet där inte palestinier har rätt till samma utbildning och till samma yrkesval som den första klassens innevånare.

    Eller var det något särskilt positivt vi skulle lyfta fram Veeder?

  44. Jinge on October 17th, 2008 06:52:14

    Väder-Anna: ”Jag hade inte heller några avsikter då att få artikeln publicerad, det var bara en bloggpost om en upplevelse som jag tyckte var intressant. Jinge, av alla människor (han förbannar säkert sig själv för det här) frågade mig om han fick skriva till Flamman och rekommendera den, vilket jag sade ja till. Flamman ville ha den.”

    Det där är som du vet – verklighetsförfalskning. Jag gillar inte sådant även om jag har viss förståelse för att du måste ta till sådant. I sakfrågan är det så att jag alltid beundrat din skrivförmåga, men aldrig varit imponerad av din slutledningsförmåga. Att du har gjort bort dig hos vissa tidningar oavsett opolitisk färg har jag ingenting med att göra trots att du har påstått annat. Det har du lyckats med helt själv. Jag har förstås mina aningar om vad detta beror på, men det lär inte ha något med den s.k. ”bloggosfären” att göra.

    Snarare en insikt om att trams är trams även när det är välformulerat.

    Väder-Anna: ”Snälla Hampus, gör en Jinge, kom med lite “kommentarsregler” och stryk alla mina kommentarer det här är i vilket fall lönlöst.”

    När det gäller mina kommentarsregler så är dessa tyvärr nödvändiga m.a.a. antalet fascister som ofta försöker få in svulstiga kommentarer. Men jag tillämpar hellre ett fåtal regler än gör som ”Fyllbloggen”. Där ha mitt IP-nummer lagts in i en spärr så att jag inte ens kan läsa bloggen ifråga. Då kan man snacka om censur, men fyllbloggens egna representanter kanske inte är de som ska försöka göra sig lustiga på andras bekostnad.

    Kom igen den dagen ni tagit bort spärrarna som gör att oliktänkande inte ens kan läsa bloggen. Men se samtidigt till att avskeda Omar Kalb ibn Kalb som ständig medarbetare. Det känns lite sjukt att han har ett namn i kommentarerna och ett annat när han som fast medarbetare skriver tillsammans med dig. Är man så rasistisk att man tar ett falskt namn som Omar Hund, son av Hund och driver en blogg som Muhammedbilder så borde man inte få medverka på ”Fyllbloggen” och använda sitt riktiga namn.

Leave a Reply




:D :-) :( :o 8O :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :| :mrgreen: :ashamed: :bawling: :begging: :biting: :brokenheart: :censored: :cheerful: :cutie: :dollarsign: :dopey: :faint: :fight: :gasp: :gnasher: :guilty: :headbanger: :heart: :hot: :jack: :jaded: :roger: :liar: :lovestruck: :misspeak: :muted: :no: :party: :proposetoast: :rasp: :rose: :scared: :sing: :skull: :sorry: :sour: :stop: :bomb: :weepy: :whistle: :wolf: :yes: :yuck: :zip: :zombie: :zzz: :animal: :blush: :darkside: :drool: :opera: :salute: :rofl: :spiderman: :hyper: :fryingpan: :propeller: