Så fungerar det: Islamofobi

Posted on December 15, 2010
Filed Under islamofobi | 51 Comments

När rasism inte längre blev acceptabelt var hatarna tvungna att börja med omskrivningar. Man kunde inte längre skriva invandraräckel, judesvin eller arabkräk. Det var inte längre acceptabelt för DN och Expressen att konsekvent översätta “The Arab League” med Arab-ligan. Då plötsligt började man skriva om muslimer istället. Det handlade inte alls om rasism utan om “religionskritik”. Och för att verkligen vara säker på att slippa bli ifrågasatt gick man istället över till att säga “islamist” istället, en grupp som beroende definition tycks innefatta 0 – 100% av alla muslimer. Vanligtvis lutande åt de senaste. Leo Lagercrantz på den rasistiska hatsidan Newsmill ger oss ett bra exempel på detta.

Där lät Lagercrantz den miljöpartistiske riksdagskandidaten Daniel Arrospide Alata förkunna:

“Muslimerna i Sverige förstör väldigt mycket för oss andra invandrare som faktiskt sköter sig, utbildat sig, har ett jobb och vill skaffa sig en framtid. Nu har jag fått nog! Det är dags för SÄPO och Polisen att vidta nödvändiga åtgärder för att komma åt problemet. Polisen har Nazisterna någorlunda i schack och det är dags att de uppmärksammar Islam och dess anhängare i Sverige. De kommer bli ett lika allvarligt problem som Nazismen har varit.”

 

Den texten släpptes in utan problem. Newsmill har en lång och fin tradition av satt sprida hat mot muslimer, att kräva att båtar med humanitär hjälp till palestinier ska sänkas med alla passagerare och att låta folk rösta om hur vidriga romer egentligen är. Så långt inget konstigt: Newsmill är en sida av rasister för rasister.

Men nu kommer det spännande. De senaste hatattackerna börjar uppmärksammas. Lagercrantz inser att han kanske gått över gränsen genom att sammankoppla alla Sveriges muslimer med den galning som senast sprängde sig i luften, med att förkunna att alla muslimer i Sverige är nazister. Så vad gör han? Han byter namn från “muslimer” till “islamister”! Piff, paff, färdigt. Med en liten blinkning åt alla läsare förkunnar han att alla vet att det egentligen är muslimer som menas, men vi kan väl bara byta ut det till islamister i texten för att slippa lite kritik. Såsom vi alltid har gjort.


Europols statistik om terror dåd: TE-SAT 2010 EU TERRORISM SITUATION AND TREND REPORT, sid 50.
 

* * *
 

Expressen ger oss ett till exempel på hur nära islamofobin är förknippad med rasbiologin:

“Faktum är att vi, ja, svenskarna, faktiskt är på väg att avskaffa oss, om än sakta. Obs! att nu raljerar jag inte längre. Sverige har sen länge minskande befolkning, ja, om vi ser till pursvenskar. Varje par föder statistiskt sett färre än två barn, lika med minskning. Våra invandrare, numera omkring 20 procent, av vilka 400 000 muslimer (varav de allra flesta naturligtvis inte är islamister), föder betydligt fler. Det är oundvikligt att det muslimska inflytandet växer.
Kort sagt: vi befinner oss i krig, Sverige liksom alla andra europeiska länder (och naturligtvis “den store satan”, USA). Det är ett krig på sparlåga men livsfarligt likafullt.”

 

Av dessa 400 000 “muslimer” är 300 000 inte religiösa, de kommer bara från religiösa länder. Faktiskt är att en del av dem t.o.m flytt sina hemländer p.g.a religionens roll (t.ex iranier). Men för Ulf Nilsson är de ändå muslimer. Och eftersom dessa kan gifta sig med vanliga hederliga svenskar, beblanda sig, så kommer “pursvenskarna” att bli färre och färre, deras genetiska avkomma kommer spädas ut med det från de biologiska muslimerna. “Kort sagt: vi befinner oss i krig”, förkunnar Ulf Nilsson. Ett krig för den biologiska renheten och rätten att inte bli smittad av muslimer.

* * *
 

Chefen för rasist-sidan Newsmill, Leo Lagercrantz, tycker det är helt ok med texter som Arrospides som klumpar ihop alla muslimer i Sverige. Bara man använder de korrekta kodorden. Han hjälper t.o.m till med att hitta omskrivningar för att få in den i grunden fördomsfulla texten. Expressen tycker rasbiologi är helt ok att publicera – om det gäller muslimer.

Så ser Sverige ut idag. Islamofobi är något helt acceptabelt för Bonniers att publicera i sina olika medier. Det är den politiskt korrekta rasismen. PK-rasism.

Minns också att den muslimska självmordsbombaren inte var den första sådana i Sverige. Inte ens i år. Redan i början av året försökte en kvinna spränga Svegs kommunalhus i luften. Hon hade ungefär samma utrustning som den senaste självmordsbombaren: Gasoltuber och lättantändlig vätska. Men hon var inte muslim, så vi slapp spekulationer om att “vi låg i krig mot Sveg” eller att folket i Sveg “kommer att bli ett lika allvarligt hot som nazismen”.

 

P.S. Nu har polisen kommenderats ut på gatorna för att skydda oss mot en “hotbild”. Ändå är det så att fler dödats av polisens våld än av “muslimska terrorister”. Något som kan vara värt att tänka på innan man hetsar upp sig alltför mycket.

P.P.S Läs även om den senaste vetenskapliga rapporten: Ockupation skapar nya självmordsbombare. Det är inte en slump att terroristen kom från det förödda Irak och hänvisade till den svenska rollen som ockupationsarmé i Afghanistan i sitt självmordsbrev.

Medier: SvD SvD HD HD HD AB DN SvD Sydsvenskan Expressen AB Sydsvenskan SvD DN AB SvD

Bloggar: Svensson och Jinge om självmordsbombare.

Share and Enjoy:
  • Print
  • Twitter
  • Facebook
  • del.icio.us
  • Google Bookmarks
  • Add to favorites
  • Digg
  • RSS

Tags:

Comments

51 Responses to “Så fungerar det: Islamofobi”

  1. Erik H on December 15th, 2010 20:04:53

    [Kommentarsreglerna, punkt 9: Okontrollerbara och overifierbara faktauppgifter är inte tillåtet. -- Hampus]

  2. Erik H on December 15th, 2010 20:29:17

    [Kommentarsreglerna, punkt 6 och 9: Länkar enbart till etablerade mediesiter i löpande text. Okontrollerbara och overifierbara faktauppgifter är inte tillåtet. -- Hampus]

  3. Internationell terrorism är ett litet problem säger Säpo | Svensson on December 15th, 2010 20:41:20

    [...] Bloggat: Motbilder, Jinge, Alliansfritt, Pascalidou, Fridén, Emretsson, Borgarmedia: SVD, GP, DN1, 2, HD1, 2, EX1, 2, [...]

  4. Erik H on December 15th, 2010 21:13:51

    Gratulerar till en ensidig blogg utan diskussioner och besökare :D

  5. Självmordsbombaren i Stockholm « Dar ul-Hikma on December 15th, 2010 21:18:59

    [...] plus lite till så tänker istället bara ge en eloge till honom och länka till hans utmärkta inlägg. Comments RSS feed GillaBli först att gilla det här [...]

  6. Hampus Eckerman on December 15th, 2010 21:50:58

    Tack, Erik! Jag är stolt över att inte ha fördomsfulla diskussioner på Sverigedemokraters villkor. Det är kul att höra att du inte varit besökare här. :dopey:

  7. Magnus Berg on December 15th, 2010 21:59:26

    Bra att du nämner artikeln om undersökningen från Chicago-universitetet att det är ockupation som skapar terrorism. Men jag vill hänvisa till källan.

    “Simply put, military occupation accounts for nearly all suicide terrorism around the world since 1980.”
    Så skriver forskarna Robert A. Pape and James K. Feldman som forskar om säkerhet och terrorism vid Chicagouniversitetet. Deras rön finns samlade i den nyutkommna boken Cutting the Fuse. http://political-science.uchicago.edu/faculty/pape.shtml En sammanfattning av deras rön kan läsas i boken inledning som finns på nätet.http://www.press.uchicago.edu/Misc/Chicago/645605.html Vill man ha rönen i ett ännu mer komprimerat format har jag sammafattat dem på min blogg. http://www.magnus.burgsvik.se/politik/terroristexperten-magnus-har-ordet
    “The more we gone over there, the more they wanted to come over here?”

    Om undersökningen fick berättigad spridning skulle det ofelbart leda till att diskussionen om terrordådet i Stockholm skulle handla om det är värt priset att Sverige deltar i USA:s imperialistiska krig. Tyvärr är den frågan tabu i mainstream-media. Jag har bl a mejlat och tipsat radioprogrammet Studio Ett om undersökningen. Men de kör rasist- och fundamentalistracet eftersom det upprätthåller skenet om att det är det som är orsaken, och undanhåller svenska folket sanningen och därmed från att ifrågasätta vårt militära stöd och vår vapenexport till ondskans axelmakt.

  8. Adam on December 15th, 2010 22:08:04

    Måste verkligen tacka för dina inlägg, alltid lika roligt att använda sig av dem i olika sorters debatter :D

  9. fredrik on December 15th, 2010 22:08:08

    Jävligt bra skrivet! Samtidigt otroligt skönt att slippa alla troll bland kommentarerna. :headbanger:

  10. peter on December 15th, 2010 22:46:28

    [Det är alltid roligt att ta bort långa rasistiska inlägg, eftersom det tagit någon tid att skriva dem. -- Hampus]

  11. hmm on December 15th, 2010 22:52:27

    Eller så säger man islamist för att man vill att inte muslimer skall träffas av angklagelserna, utan de personer vars fundamentalistiska islamska tro både är religiös och politisk. *duuuh*

  12. Pål Eggert on December 15th, 2010 23:08:02

    Hmm – rasister maskerar sig bakom islamkritik, vilket ibland är besvärligt för oss som helt enkelt har svårt för religion. Men Ulf Nilssons utfall om “pursvenskar” är ju alldeles galet. Vad är detta? Det är skrämmande hur gränserna flyttas. Mycket bra inlägg för övrigt.

  13. Svante on December 15th, 2010 23:28:45

    Du är så ensidig.
    Newsmill publicerar inte endast artiklar av “rasister”
    Det finns ett flertal artiklar från Muslimska mänskliga rättighetskommittén,imamer och även islamisten Muhammed Omar.

    Newsmill publicerar helt enkelt det mesta.
    Det är upp till läsaren att bedöma om artikelförfattaren har rätt eller inte.

    Jag tror du har en poäng om att religions-kritik ibland kan användas för att ge kollektiv skuld till muslimer. Men alltid är en grov överdrift.
    Du måste förstå att Ulf Nilsson endast representerar sina egna åsikter och inte alla andra som kritiserar Islamism.

    Jag håller inte med om att islamism är ett så pass vagt begrepp som du påstår. Islamism är en politisk rörelse som anser att koranen ska vara utgångspunkt för hur ett samhälle ska styras.
    Är det då verkligen rasism att kritisera dessa ideologier som strävar efter politiskt makt?

    Att en majoritet av muslimer anklagas för att vara islamister är felaktigt.
    Kritiker till islamism brukar snarare betona att det är grupp muslimer det rör sig om.
    Alla islamkritiker behöver nödvändigtvis inte vara sverigedemokrater.

    Det skulle vara intressant att veta hur du förhåller dig till den här artikeln:
    http://www.newsmill.se/artikel/2010/12/12/tolerant-islam-lever-och-frodas-trots-allt
    Är detta också rasism?

  14. Rotve on December 16th, 2010 00:34:07

    Lysande post, och lysande blogg. Motbilder är en av mina favoritbloggar, och behövs mer än någonsin nu när min andra favorit “Bulten i bo” lagt ner verksamheten.

  15. Benny L on December 16th, 2010 01:13:57

    Du skriver i första stycket “det var inte längre acceptabelt för DN och Expressen att konsekvent översätta “The Arab League” med Arab-ligan”.

    Eftersom du därmed antyder att den sortens konsekventa “översättningar” tidigare har varit legio så undrar jag var de egentligen har förekommit?

    Om jag googlar på arab-ligan site:expressen.se respektive site:dn.se så hittar jag nämligen inte en enda träff som motsvarar ditt påstående. (Däremot finns det tydligen något sportrelaterat som kallas för “arabligan”, men jag förutsätter att det inte var det du syftade på.)

    Utan att göra någon mer omfattade research än några minuters sökande på respektive sajt och några sökmotorer hittar jag inga belägg för att den typen av smädelser någonsin har förekommit i vare sig Expressen eller DN, och då inställer sig naturligtvis frågan, vad menar du egentligen?

    (När jag läser dina drakoniska kommentarsregler så inser jag att mina frågor skulle kunna falla under punkt 16, men jag litar på att jag klarar mig eftersom syftet inte är att misskreditera utan att få belägg för mina misstankar om att påståendet är oriktigt.)

  16. abc on December 16th, 2010 01:41:29

    Glöm inte följden av händelser.
    kronologin är viktigare än enskilda händelser.

    ALLT vi ser, hör, upplever har samband.

    åtal mot piratebay
    Övningar med ussa för cyberterror
    Wikileaks
    wikileaks i sverige
    piratebay förlorar fallet
    DDOS attacker mot wikileaks
    fallet mot assange

    och från ingenstans kommer nu en påstådd självmordsbombare. Den påstådda “första”.

    Den viktigaste förändringen jag upplevde var att DN och SVD s kommentar funktioner till praktiskt taget ALLA nyhetsartiklar är nu BORTTAGEN…

  17. Hampus Eckerman on December 16th, 2010 07:46:58

    Svante, artikeln du länkar till är tämligen fördomsfull, ja. Den målar upp en hotbild som i princip inte finns.

    Det är sant att Newsmill kan ta in enstaka artiklar mot trenden, men överlag är det en rasistisk sida, skriven av rasister med rasister som kommenterar.

  18. Hampus Eckerman on December 16th, 2010 07:47:43

    Benny, du är för ung för att minnas en tid innan internet.

    Abc, är du på allvar?

  19. Sverigedemokraternas jihad mot islam? « Sverige är inte världens navel! on December 16th, 2010 09:02:22

    [...] Henrik Oskarsson, Motbilder, Zaramis, Expressen, PI, damberg, Anders Wallner, Unga S-kvinnor, DN, Zaramis, AB, SVD,  svd, svd, [...]

  20. Vänsteraktivist on December 16th, 2010 11:37:18

    Det talas mycket om “Islamofobi” idag. Nu skall jag lära er hur detta fantastiska debattgrepp funkar.

    Så fungerar det, Islamofobi: Exakt som när Israel kallar kritiker för antisemiter! Observera noga hur de så mästerligt klassar alla kritik som antisemitism, gör likadant men byt helt enkelt ut “antisemitism” mot “islamofobi”.

    Så att kalla någon islamofob för att dom kritiserar Islam är vad du gör när du inte kan argumentera för din sak (som ju brukligt är) och måste TYSTA den jäveln som inte håller med om dina upplysta åsikter med en otäck anklagelse.
    Ingen vill ju vara “fob” eller “anti”. Spela på denna rädsla.

    Vid behov, anklaga även din meningsmotstånade för rasism, att Islam sen inte är en ras gör du bäst i att inte erkänna och om något påpekar det, upprepa bara din anklagelse om islamofobi. Så är slagen mot extremhögern vunna. (Genom detta och vandalisering av McDonalds, mer om detta senare)

    Lycka till i kampen!

  21. Röde Condoren on December 16th, 2010 12:04:19

    Man kommer osökt ihåg en mailväxling mellan Ulf Nilson och 2 stycken vänsterbloggare. Ulf Nilson hade i en krönika sagt att de kommentarer han får från läsare var att folk i Sverige tycker generellt sett illa om invandrare och att han därför hade rätt att skriva som han gjorde och fortfarande gör idag.

    En vänsterbloggare påpekade då att hans rasistiska skriverier kunde fortsätta för att Expressens läsare var rasister. Det förnekades med emfas av Ulf Nilson.

    Därefter skrev en till vänsterbloggare samma mail till Ulf Nilson som föregående vänsterbloggare. Skillnaden var bara den att istället för att skriva “Expressens läsare” skrevs “dina läsare”.
    Då var förnekandet inte lika emfatiskt, helt plötsligt…!

  22. Lisa on December 16th, 2010 12:31:56

    BRA skrivet! Tack!

  23. Hampus Eckerman on December 16th, 2010 12:38:44

    Hördu “Sverigedemokraten-som-kallar-sig-vänsteraktivist”, är du på allvar? Likställer du kritik mot en apartheidregim med påståenden om att vi ligger i krig mot alla muslimer för att de kan förgöra vår “pursvenskhet”?

  24. Benny L on December 16th, 2010 13:07:55

    Jag är född på 1960-talet. Det första jag minns av TV är svartvita sändningar i den enda kanalen.

    Jag har varit i IT-branschen sedan tidigt 80-tal – min första mailadress var av så kallad bang path-format (googla) och på den tiden hyrde vi fasta linor med den svindlande farten av 9600 bps. Alltså, 0,01 megabit per sekund, sannolikt omkring en tusendel eller ännu mindre av den hastighet du sitter på just nu.

    Nej, jag är inte för ung för att minnas en tid innan internet.

    Men jag frågar igen, för något jag inte minns, trots att jag i hela mitt liv har varit en ivrig nyhetskonsument, är att någon av våra stora svenska tidningar skulle ha använt sig av översättningen “arab-ligan” när man menar “The Arab League”.

    Nu bildades The Arab League 1945 och jag är född på 1960-talet, så visst kan det ha funnits en tid då man gjorde så.

    Kruxet är bara att resten av din text antyder att denna jargong, och då man slutade med den, ligger i relativ närtid eftersom det skulle ha skett i anslutning till att “rasism inte längre blev acceptabelt”. När kan det ha skett? Fem år sen? Tio? Tjugo? (Jag är inte ens övertygad om att det HAR skett ännu…)

    Jag tror ärligt talat att du har hittat på det hela… Det blev ett bra “soundbite”, och nu råkar någon ha snubblat över din blogg och läst med kanske lite mer kritiska ögon än din normala krets och ifrågasatt uppgiften.

    Visst, det är en enstaka detalj i en innehållsrig text (och blogg), men finns det ett faktafel, särskilt om det nu skulle råka vara så att det är avsiktligt, så kan det gott finnas flera.

    Det handlar naturligtvis om trovärdighet – du kritiserar ofta “motståndarsidans” trovärdighet med berömvärt outtröttlig energi, men det krävs naturligtvis att din egen är oantastlig för att resonemanget i det stora hela ska gå ihop.

  25. Hampus Eckerman on December 16th, 2010 13:52:36

    Benny, övergången skedde på sent 80-, tidigt 90-tal då man började gå över till att attackera muslimer istället för araber. Arabligan slutade användas kring då, men du kan hitta det fortfarande ibland. Som här:

    http://www.expressen.se/kultur/1.713657

    Jodå, mitt första modem var ett 1200/75-modem och jag hade också självklart uucp-adress. Och kopplade upp mig mot arpanet på printerterminal första gången på 70-talet. Vad det nu har med ngt att göra.

  26. Benny L on December 16th, 2010 14:16:06

    Tack, en riktig referens. Så mycket bättre för trovärdigheten än att kalla någon för “för ung”, tycker du inte?

    Vad mina arkaiska referenser har med saker och ting att göra är precis samma sak – trovärdighet. Du säger att jag är för ung för att minnas en tid utan internet, jag ger exempel för att visa att jag faktiskt var med innan internet fanns som begrepp.

    (Sen tycker jag fortfarande inte att du har visat att ditt påstående stämmer. I ditt länkexempel används ju inte ens termen “arab-ligan” som du skrev, utan “Arabiska Ligan”. Och jag ser inga tecken på att man har använt just den översättningen i nedlåtande bemärkelse, snarare tvärtom. Det kan mycket väl hända att “liga” är, eller var, en rimligt legitim översättning av “league”.)

  27. Hampus Eckerman on December 16th, 2010 14:52:14

    Bengt, gängse översättningen av Arab League är Arabförbundet och ingenting annat. Så har det alltid varit. Att du inte tycker att “liga” är ett nedsättande ord får stå för dig.

  28. Rickard Melkersson on December 16th, 2010 16:08:02

    Hampus, eftersom du raderar kommentarer hejvillt, så föreslår jag dig detta; är du beredd att ta en debatt mot mig (om det som du skriver), på en neutral diskussionplattform likt flashback. Eller kanske rentav öga mot öga.

    Vad säger du? Ett gyllene att sätta en rasist på plats, inte sant?

    //Rickard Melkersson

  29. Hampus Eckerman on December 16th, 2010 16:45:41

    En neutralsite som kloakhålet Flashback? Är du på allvar???

  30. Rickard Melkersson on December 16th, 2010 16:53:46

    Här då?

  31. Rickard Melkersson on December 16th, 2010 16:55:19

    Eller newsmill?

    Hur kan newsmill vara främlingsfientliga för att de – bl.a. – tillåter, vad du anser vara, främlingsfientliga artiklar?

  32. Hampus Eckerman on December 16th, 2010 17:27:20

    Du har just besvarat dig själv.

  33. Svante on December 16th, 2010 17:45:06

    Ifrågasättande av tolkningar mellan religiösa har skett i alla tider. Det är av den anledningen som vi tillexempel har kvinnliga präster idag. Kritik mot hur troende tolkar sina religiösa texter är helt enkelt inte nödvändigtvis rasism.

    Jag tycker artikelförfattarna betonar detta ganska bra. Exempelvis med detta citat:
    “Detta är INTE ett krig mellan västerländska och muslimska värderingar som vissa vill göra gällande utan en kamp mellan muslimska värderingar.”

    Han betonar också att alla muslimer inte är likadana utan att det finns gott om muslimer med demokratiska värderingar.
    Vilket inte är så konstigt, det finns inte möjlighet att alla muslimer tycker exakt likadant om allting.

    Således blir hotbilden de målar upp inte mellan västerlänningar och Muslimer utan mellan människor med demokratiska värderingar och islamister.

    I Sverige har vi nu haft en självmordsbombare men det finns även ett antal svenskar som utfört terrordåd i andra länder.
    Att påtala detta problem är enligt mig inte rasism utan snarare en nödvändighet.

    Frågan är också varför artikelförfattarna skulle vara intresserade av att hetsa mot mot muslimer då han själv och antagligen hans familj är muslimer.

    Jag förstår helt enkelt inte hur du tänker. Så min fråga är varför har jag fel? Varför är all form av religionskritik mot islamister rasism.

    Angående Newsmill tror jag snarare att de publicerar allt som är någorlunda välskrivet. Artiklarna behandlar inte heller bara invandring och islam utan snarare diskuteras det mesta.

  34. Vare sig vänsterextremist eller SD on December 16th, 2010 18:35:16

    [Kommentarsreglerna 14: Påstå inte att jag tycker något som inte står i inlägget. En sådan kommentar godkänns inte. -- Hampus]

  35. Hampus Eckerman on December 16th, 2010 18:52:17

    Svante, artikelförfattaren önskar sig även kolonialismen tillbaka. Han skriver för den kristna sekten Livets Ords tidning.

    Nej, all form av religionskritik är inte rasism. Att tala om icke-religiösa människor från muslimska länder som ett hot mot “pursvenskhet” är det däremot. Och det har inget att göra med “religionskritik”.

  36. Rickard Melkersson on December 16th, 2010 20:16:54

    Hampus, ditt resonemang är helt absurt. Jag kanske tycker att Nabila Abdul Fattah är en islamist, innebär det då att metro är islamistiska? Eller att sourze för den delen är våldtäktsmän för att Billy Butt skriver där? Ja eller nej?
    Du sprider en bild av att newsmill domineras av, vad du menar är, rasistiska artiklar. Men, för att ta ett exempel, varför har FATIMA DOUBAKIL skrivit artiklar där. Är hon också rasist, i dina ögon? Ja eller nej (oavsett vad du svarar så blir det en intressant slutsats att dra utav ditt svar)?

    Faktum är att YTTRANDEFRIHET, och inte “rasistiskt hat”, är en ledstjärna för newsmill, och att du ogillar det åskåddliggör vad jag menar är ett ogillande av yttrandefrihet, hos dig. Denna anklagelse kanske du inte håller med om, och vet du vad, du kan enkelt motbevisa mig, genom att ta en debatt med mig, om islamofobi, om terrorism, om rasism o.s.v..

    Så, vad säger du? Tackar du nej till ett tillfälle att knäppa en rasist på näsan?

    //Rickard Melkersson

  37. Hampus Eckerman on December 16th, 2010 20:45:05

    Bla, bla, bla.

  38. Vare sig vänsterextremist eller SD on December 16th, 2010 20:49:48

    [Personangrepp borttaget. -- Hampus]

  39. Rickard Melkersson on December 16th, 2010 21:13:20

    Jag kan inte utläsa något argument i den kommentaren. Har du lust att vägleda mig vad du menar?

    :?

  40. Jan Wiklund on December 17th, 2010 16:16:40

    Tonläget är helt hysteriskt, med ständiga utfordringar mot normalsvensson-muslimer som avkrävs ursäkter för vad extremister gör. Ursäkter som aldrig avkrävs svensson-kristna eller svensson-judar för vad extremisterna inom dom religionerna hittar på.

    Detta trots att dessa är många gånger farligare – ta den amerikanska fundamentalisthögern eller den israeliska bosättarrörelsen som exempel, rörelser som direkt hetsar för storskaligt krig och också har ekonomiska och politiska resurser att verka för det.

    Detta är fullt tillräckligt för att konstatera att det finns en hetsatmosfär i Sverige, som t.ex. Nilson på Expressen är ett exempel på. Bland många många andra.

    Detta trots att det absolut säkraste sättet att uppmuntra extremism är att skilja ut ett “dom” som står emot “oss” och som ska särbehandlas och trakasseras och fås att känna sig mycket annorlunda och ovälkomna.

  41. Rickard on December 17th, 2010 22:02:18

    [Borttagen länk av nynazistisk knäppgök. -- Hampus]

  42. Jinge.se » Lobbyismens Katastrofer on December 18th, 2010 14:19:57

    [...] Lobbyorganisationer, Makt, Riksdagen ab123 ex dn12 svd svt1 Läs oxo: annarkia k&å hampus allende tonårsmor erik s ilsemarie kaj röda m zaramis Etiketter:Andreas Carlgren, [...]

  43. Mållgan on December 20th, 2010 20:08:57

    Själva begreppet terrorism vore också intressant att dissekera. Vi har ju t ex den 38-åriga mannen i Malmö som kommer att begäras omhäktad för tio mordförsök och tre mord. Men hans attentat mot personer med utländskt utseende kallas inte terrorism. Det gör inte heller vissa staters attentat mot oskyldiga civila.

  44. Terry on December 21st, 2010 22:06:37

    Leo Lagercrantz ar en sionistisk extremist och ar mycket farlig. Jag har erfarenhet av detta fran Newsmill, dar de glatt censurerat fakta om Israel som inte passar in i sionisters forvrangda bild av verkligheten vad galler Palestina.

  45. Gösta Lilja on December 22nd, 2010 20:50:24

    Helt rätt Terry. Den förljugna komedi om Mellanöstern som kan följas på Newsmill vill förstås ge ett sken av legitimitet åt sionismens otaliga folkrättsbrott, krigsförbrytelser och förakt förr FN-resolutioner. Vi som vill försvara folkrätten och framföra kritik mot statlig stöld av mark och egendom gör klokt i att inte delta i detta moraliskt undermåliga och intellektuellt ohederliga spektakel.

  46. Jinge.se » Julhelgens stora nyhet! on December 26th, 2010 08:53:02

    [...] röda m, kulturbloggen, k&å, gester, martin, loke, zaramis, annarkia, hogberg, röde varg, hampus, pierre Etiketter:Beatrice Ask, Bloggosfären, Censurering, Fredrik Reinfeldt, [...]

  47. Yoma on January 5th, 2011 17:59:06

    “The Washington Institute for Near East Policy (WINEP), the ‘house’ think-tank of AIPAC, the pro-Israel US lobbying organisation.” Kopplingar med Lagercrantz?

  48. Hampus Eckerman on January 6th, 2011 00:37:02

    Inte vad jag vet.

  49. Jenin on January 7th, 2011 11:25:24

    Det verkar som om Israel håller på att förbereda ytterligare en slaktrunda i Gaza. FNs specielle rapportör om mänskliga rättigheter i Palestina Richard Falk, skriver om den överhängande risken och Västs likgiltighet & därmed de facto delaktighet

    “Hopes of Gaza cast in lead: Israel is gearing up for another major offensive into Gaza, yet the world community still remains bafflingly silent.”
    http://english.aljazeera.net/indepth/opinion/2011/01/2011147844745636.html

    I morse mördades en 66 år man medan han låg och sov.

  50. moe on January 8th, 2011 22:04:40

    Vet nån varför det finns många araber/muslimer här i Sverige???
    Är det inte västvärlden som bomba dem så är det den “västvänliga” diktatorn som “ta hand om dem”!

  51. Diallo on January 13th, 2011 12:07:33

Leave a Reply




:D :-) :( :o 8O :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :| :mrgreen: :ashamed: :bawling: :begging: :biting: :brokenheart: :censored: :cheerful: :cutie: :dollarsign: :dopey: :faint: :fight: :gasp: :gnasher: :guilty: :headbanger: :heart: :hot: :jack: :jaded: :roger: :liar: :lovestruck: :misspeak: :muted: :no: :party: :proposetoast: :rasp: :rose: :scared: :sing: :skull: :sorry: :sour: :stop: :bomb: :weepy: :whistle: :wolf: :yes: :yuck: :zip: :zombie: :zzz: :animal: :blush: :darkside: :drool: :opera: :salute: :rofl: :spiderman: :hyper: :fryingpan: :propeller: